
 

 
 

Neutral Citation Number: [2021] EWHC 2519 (Ch) 
 

Case No: HC-2000-000003 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

BUSINESS AND PROPERTY COURTS OF ENGLAND AND WALES 

BUSINESS LIST (ChD)  

 

Rolls Building 

7 Rolls Buildings 

Strand, London 

EC4A 1NL 

 

Date: 24/09/2021 

 

Before : 

 

THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 Various Claimants Claimants 

 - and -  

 MGN Limited Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

David Sherborne and Julian Santos (instructed by Shoosmiths LLP) for the Claimants 

Richard Munden and Ben Gallop (instructed by RPC LLP) for the Defendant 

 

Decided on paper without a hearing 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

 

 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 2 of 7 
 

Mr Justice Fancourt :  

 

1. This judgment follows applications made by various claimants dated 8 February 2021 

to amend particulars of claim. In particular, the claimants wish to amend to plead 

reliance on further articles published by the defendant, which they say unlawfully 

interfered with their privacy. 

2. The matter came before Mann J at a case management conference on 23 April 2021 and 

the judge gave directions to resolve the remaining disputes about whether the proposed 

amendments raise any triable case. 

3. The directions given followed a judgment of Mann J handed down on 30 March 2021, 

in which the judge addressed certain specimen articles with a view to deciding on an 

approach on the question of whether permission to amend to rely on those articles 

should be granted. The judge concluded that: 

“A proportionate approach would be a sort of ‘quick and dirty’ 

view of the articles to see if any can be seen plainly to be 

inappropriate on a short consideration of each one, with the 

benefit of any doubt going to the claimant.” 

4. Mann J explained that to hear detailed argument on every article in dispute would be 

wholly disproportionate, and that only articles where it is obvious, on an initial perusal, 

that no valid claim arises should be ruled out as part of this process. As he put it, 

“anything less than obvious will be allowed in”. 

5. Following the directions given, the parties have reached agreement on all but 22 articles 

and they have prepared a table summarising the publication date, the article in question, 

and each side’s brief written submissions as to why permission to amend should be 

granted or refused, as the case may be. The submissions with a copy of each underlying 

article were then sent to the court for the managing judge to make a determination on 

paper, or at a further hearing if he considered it necessary. 

6. Having reviewed the 22 articles and the parties’ submissions, I consider that it is 

unnecessary to hold a hearing to resolve any of the disputes. I therefore make this 

determination on the basis of the written submissions received. I shall deal with each 

of the claimants and each of the articles in turn. 

Matthew Le Tissier 

7. In respect of this claimant there is one disputed article, published on 11 June 1995 with 

the heading: “Mac Le Tissier; Tel’s reject may defect to Scotland; Matt Le Tissier could 

play for Scotland” - a reference to the fact that the then England football manager was 

not selecting Mr Le Tissier for the England team. It is alleged that the article contains 

private information relating to the claimant’s career plans and his personal thoughts and 

feelings about it. I consider that it is clear that there is no private information disclosed 

about the claimant’s potential move to represent Scotland, which is the extent of the 

private information relied on in the draft amended particulars of claim. The article is 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 3 of 7 
 

only speculation based on Mr Le Tissier’s Guernsey birth and eligibility in theory to 

play for another home nation. Permission to amend to rely on this article is refused. 

Julie Merkell 

8. In respect of this claimant there is one disputed article, published on 3 March 2011 with 

the heading: “Rickaay! I’ve had a babaay; Patsy Shows off Tot”. The claimant is an 

actress who appeared in EastEnders. The claimant complains that the article contains 

details relating to her movements on a private walk and her personal feelings and 

thoughts about her newborn baby. The article was accompanied by photographs of the 

claimant walking with her new baby in public. It includes comments from someone 

who had seen her, probably, as a matter of inference, someone who lives in the 

neighbourhood and knows the claimant. However, no private information about the 

claimant is disclosed. It is merely commentary based on the appearance of the claimant 

in public. There is no disclosure of location or other matters concerning the claimant’s 

privacy. The private information alleged in the amended particulars of claim is details 

of the claimant being spotted on a walk near her home with her newborn baby. No such 

private details are revealed. Permission to amend is refused. 

Paul Merson 

9. There are two remaining disputed articles in the case of this claimant, who at the time 

was a well-known footballer. The first is dated 14 October 1996 and is headed: “Merson 

in split with wife; ‘we just can’t live together anymore’; Paul Merson splits from wife 

”. The article is alleged to contain private details relating to the claimant’s marriage. 

The issue revealed by the submissions is whether the claimant himself had put the 

details into the public domain. He denies having provided any quotes to the defendant 

and the defendant alleges that a news agency obtained the claimant’s comments after 

doorstepping him. There is likely to be a conflict of evidence and I consider that this 

alleged infringement of privacy cannot be resolved without a trial. Permission to amend 

is granted. 

10. The second article is dated 6 July 1997 and is headed: “Football stars pitch in together 

for Florida fun; Paul Merson and Chris Woods stay in same Florida hotel”. The article 

relates that the claimant and another footballer were holidaying with their families at 

Disney World in Orlando. The private details alleged are detail surrounding the 

claimant being on holiday with his family. But the claimant was on holiday with his 

family in public at a well-known resort and the source of the comments (which are 

complimentary to the claimant) is clearly a fellow guest. The details revealed are in my 

judgement not realistically capable of being sufficiently private to attract legal 

protection and the information is in any event trivial. Permission to amend is refused. 

Jermaine Pennant 

11. There is one disputed article in the case of this claimant. It was published on 1 June 

2008 with the heading: “Pennant bids for TV love”. The article concerns a large bid 

allegedly made by the claimant for a prize connected with his then girlfriend at a charity 

auction. The private information allegedly infringed is identified as “details 

surrounding attendance at charity auction”. The defendant argues that the auction was 

a public event, but there is a dispute about this. In my judgement, the information 

disclosed is capable of being private and it is arguable that the event was not a public 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 4 of 7 
 

occasion, such that there was some expectation of privacy. The benefit of the doubt 

here goes to the claimant and permission to amend is granted. 

John Hartson 

12. There are two disputed articles in relation to this claimant. The first is a short item dated 

8 June 1995 headed: “It’s a boot-iful day for Hartson; John Hartson signs boot deal”. 

The article concerns a sponsorship deal between the claimant and a football boot 

manufacturer. The defendant argues that a sponsorship deal of that kind is “inherently 

public information”, but in my judgement the financial details of the deal and its terms 

are arguably private. The defendant submits that the comment about the terms was mere 

speculation, but I am not persuaded that that is clearly the case. Again, the benefit of 

the doubt goes to the claimant and permission to amend is granted. 

13. The second article is dated 4 November 1997 and is headed: “Drunk Hartson nicked; 

football: John Hartson arrested after booze-up with friends”. The privacy asserted is 

“details surrounding the claimant being arrested”. The article concerned the very public 

circumstances in which the claimant was arrested. In my judgement, there can be no 

reasonable expectation of privacy in relation to the matters covered by the article. 

Permission to amend is refused. 

Andrew Gray 

14. There are two disputed articles in relation to this claimant, who was a well-known 

football commentator. The first is dated 1 November 1997, headed: “Police escort for 

Gray; football TV pundit Andy Gray to get police protection on return to Everton”. The 

private information alleged is details surrounding security protection needed owing to 

fears for the claimant’s safety. The defendant submits that the article reports on the 

football club’s security arrangements and does not reveal the claimant’s own feelings, 

so is not private information. I consider that the article does arguably reveal the private 

concerns of the claimant and his employer, Sky, rather than Everton FC, and permission 

to amend is therefore granted. 

15. The second article is dated 26 January 2011 and headed: “Fade to Gray; Sky Sports 

pundit ‘to sue’ after axe from job he loves”. The claimant submits that the article 

contains private details regarding his decision to instruct lawyers for the purpose of 

considering taking legal action in connection with his dismissal, and his personal 

thoughts and feelings about it. The defendant submits that the article reports a statement 

from the claimant’s own solicitors. I consider that the solicitors’ comments put the 

matter sufficiently into the public domain, and that comments attributable to “pals” of 

the claimant add nothing of any substance to what had already been made public by the 

claimant or on his behalf. Permission to amend is refused. 

Jermaine Defoe 

16. There are two contentious articles in the case of this claimant, both published on the 

same day, 28 July 2009, in the same newspaper edition and relating to the same story 

line.  One was a short front-page summary and the other a longer article inside the 

newspaper. They are relied on not as an invasion of privacy in themselves but as 

evidence of unlawful information gathering by the Defendant. The first is headed: 

“Defoe fury; England ace wrongly arrested and held by cops for 5 hours” and the second 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 5 of 7 
 

“Striker ‘could sue’ for 5-hour ordeal; wrongful arrest before his team’s flight to 

China”. The complaint is that the articles contains private details surrounding the 

claimant’s arrest and time spent in custody. However, it is evident that the claimant’s 

lawyers put the detail into the public domain, and in my judgement it is not reasonably 

arguable that this article itself evidences unlawful information gathering, even if that 

did take place and can otherwise be proved. Permission to amend is therefore refused 

in relation to each article. 

Peter Crouch 

17. There are two articles relating to this claimant, who at the time was a footballer. The 

first is dated 29 November 2009 under a heading: “Do keep up!” It relates to a meal 

that the claimant and his fiancée enjoyed at an Indian restaurant. The details alleged to 

be private are details of the claimant and Abigail Clancy eating at a restaurant. The 

claimant submits that the article includes details of what they ate - “passed on a bottle 

of Bolly and opted for a balti” - and the defendant submits that this was merely a 

humorous comparison between the champagne lifestyle of most footballers and the 

modest curry house dinner enjoyed by the claimant. The source is clearly a fellow diner. 

In my judgement, there can be no legitimate expectation of privacy in relation to the 

fact of eating publicly in a restaurant. The defendant is clearly right about the humorous 

description. There is no coverage of what the claimant or his fiancée ate, or anything 

that was said or that they did. There is no arguably actionable invasion of privacy and 

permission to amend is refused. 

18. The second article is dated 22 August 2010 and headed: “why so Abbey?”  It relates to 

the fact that Abbey Clancy was agreeing to allow the claimant to return to their home 

following allegations that the claimant had cheated on her. The defendant submits that 

it was a comment written by a columnist on matters that were already in the public 

domain, and points to articles in other newspapers dated 19 August, 20 August and 22 

August 2010. However, none of the earlier articles concern the claimant being allowed 

back into the house. I consider that it is arguable that the fact of Abbey Clancy’s 

decision to allow the claimant back into the house was not in the public domain before 

22 August 2010. The subject matter is clearly highly sensitive and the allegation should 

go to trial. Permission to amend is granted. 

Darren Byfield 

19. The article in the case of this claimant is dated 16 September 2007, headed: “Jamelia 

in talks with ex Darren”.  It is relied on as being evidence of unlawful information 

gathering by the Defendant. The claimant submits that it contains details of a private 

conversation between the claimant and his girlfriend. The defendant argues that the 

article merely reported quotations from the girlfriend herself, and that, despite the 

opportunity to do so, the claimant has not denied that this is the case. I consider this it 

is not arguably evidence of unlawful information gathering in the absence of a denial 

that Jamelia Davis put the information into the public domain. Permission to amend is 

refused. 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 6 of 7 
 

Titus Bramble 

20. There are four articles in dispute in relation to this claimant, who at the time was a 

footballer. The first two articles are relied on only as evidence of unlawful information 

gathering. 

21. The first article is dated 26 September 2003, headed “Titus faces driving ban”.  The 

private information identified is details of the outcome of the court case. The article 

merely reports what happened at a public hearing. The fact that there may be other 

evidence of unlawful information gathering does not mean that this article is itself 

arguably evidence of misconduct. Permission is refused. 

22. The second article is dated 9 October 2003 and relates to a later court hearing in the 

same prosecution. The private information alleged is detail of the claimant being late 

to court and the reason why. The claimant has identified that the article is in close time 

proximity to alleged instances of unlawful information gathering. But this does not of 

itself make the article evidence of misconduct. It is not alleged by the claimant that the 

explanation of his late arrival in court was not given in court, to excuse or explain his 

late appearance. I do not accept that there is an arguable case that this article itself is 

evidence of unlawful information gathering. Permission is refused.  

23. The third article about this claimant is dated 30 September 2011 and is headed: “Sex & 

drug probe Titus suspended”. It concerns the claimant being arrested by police and 

being suspended by his then football club in consequence. The private information is 

described as “details surrounding the claimant’s arrest and alleged subsequent impact 

on his career at Sunderland FC”. The defendant submits that all the information was 

already in the public domain, mainly as a result of a statement by the football club. I 

consider that it is just arguable that there is an expectation of privacy about the private 

views of the manager of the club and of the claimant, even though other details have 

been put in the public domain. The article goes further than the public announcement. 

Permission to amend is granted. 

24. The fourth article is dated 9 November 2011 and relates to the same matter, headed: 

“Bramble hit by huge fine”. The article provided details of the punishment later 

imposed on the claimant by his club. The private details are identified as “details 

surrounding fine being imposed on the Claimant by Sunderland FC following his 

arrest”. The article describes the fine as being the maximum that the club could impose 

and put a figure on it of £200,000. The defendant submits that the article went no further 

than the public statement. It clearly did, in placing a figure on the fine and identifying 

that an additional fine was imposed on top of a 2-weeks’ pay fine. Although the 

consequences of this might be somewhat limited, in view of the public statements that 

were made, I consider that it is just about arguable that the further details included in 

the article infringed an expectation of privacy. The claimant gets the benefit of the doubt 

and permission to amend is granted, though it is doubtful that, if there is an infringement 

of privacy here, it will lead to any substantial damages in the circumstances. 

Maxton Beesley 

25. There is one disputed article in relation to this claimant, dated 14 September 2003 and 

headed: “Hot people: Robbie Williams”.  The article concerns a claim that the claimant 

had agreed to perform with Robbie Williams on a forthcoming European tour. The 



THE HON. MR JUSTICE FANCOURT 

Approved Judgment 

Various v. MGN 

 

Page 7 of 7 
 

private information identified is the claimant signing up to play the bongos on that tour. 

The defendant argues that there is nothing private being disclosed, given that the 

claimant had already played with Robbie Williams in the previous month. In my 

judgement, the information is arguably private and there is no obvious way in which it 

was legitimately obtained by the defendant at that time. The information is not trivial 

but equally it may not sound in substantial damages. Permission to amend is granted. 

Kerry Katona 

26. There are three contentious articles relating to this claimant. The first is dated 21 

February 2007 and headed: “Kerry’s baby girl is early”. The claimant complains that it 

contains private details about the baby’s birth, such as weight and method of birth. The 

defendant submits that the information was standard information and had been 

published via the claimant’s publicist the previous day. In my judgement, the details 

given in the article are private details going beyond the anodyne announcements that 

had already been made, and it is therefore arguable that the claimant’s privacy was 

actionable infringed. Permission to amend is granted. 

27. The second article is dated 9 January 2011 and headed: “Hi Kerry… I’m your big bruv!; 

words that reunited a family”.  The article concerns the fact of the claimant’s half-

brother making contact with her. The private information relied on is details of the 

claimant’s brother getting in touch. The article includes the claimant’s personal 

thoughts and feelings, and her case is that neither she nor her brother spoke to the press 

about it. The defendant says that the information came from the claimant’s brother. In 

my judgement, it is reasonably clear that some of the content of the article came not 

from the brother but from other “sources”. There is arguably a breach of privacy here 

and permission to amend is granted. 

28. The third article is dated 27 November 2011 and headed: “Kerry an art lover”.  It 

concerns the claimant’s new relationship with Steve Alce and her thoughts and feelings 

about it. The defence is that the article features extensive quotations from the claimant 

herself. In a letter dated 14 May 2021, the defendant’s solicitors asked the claimant’s 

solicitors to confirm whether the claimant denied that she said the words quoted. No 

answer was given to that request. In the absence of a denial that the claimant provided 

the information, I do not consider that there is an arguable case that the claimant had an 

expectation of privacy in relation to the type of information contained in the article. 

Permission to amend is refused. 

29. In accordance with the directions made on 23 April 2021, the claimants must serve 

amended particulars of claim within 14 days of this judgment being handed down. 

 

  


