
 
 

Neutral Citation Number: [2024] EWHC 400 (KB) 

 

Case No: QB-2022-000650 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

KING’S BENCH DIVISION 

MEDIA & COMMUNICATIONS LIST 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 27 February 2024 

 

Before : 

His Honour Judge Lewis 

(sitting as a Judge of the High Court) 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

(1) DYSON TECHNOLOGY LIMITED  

(2) DYSON LIMITED  

    Claimants 

- and - 

 

(1) CHANNEL FOUR TELEVISION CORPORATION  

(2) INDEPENDENT TELEVISION NEWS LIMITED  

Defendants 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Hugh Tomlinson KC and Ian Helme (instructed by Schillings International LLP) for the 

Claimants 

Adam Wolanski KC and Gervase de Wilde (instructed by Simons Muirhead Burton 

LLP) for the Defendants 

 

Hearing date: 15 December 2023 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 

This judgment was handed down remotely at 10.30am on 27 February 2024 by circulation to 

the parties or their representatives by e-mail and release to the National Archives 

............................. 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

HIS HONOUR JUDGE LEWIS: 

 

1. The claimants are UK-based companies forming part of the Dyson Group, known for 

the design and sale of household appliances.   

 

2. The first defendant is the broadcaster responsible for the television service known as 

“Channel 4”.  The second defendant makes the programme Channel 4 News.   

 

3. The claimants have brought libel proceedings over a news item first broadcast by the 

defendants on Channel 4 News on 10 February 2022 (“the Broadcast”).   

 

4. The Broadcast examined allegations of “appalling abuse and exploitation” in the 

factories of ATA, a Malaysian company that manufactured Dyson products.     

 

5. The Broadcast lasted around twenty minutes and comprised a studio-based 

introduction, followed by a pre-recorded report and then a live interview with 

Dyson’s Global Manufacturing and Procurement Director.   

 

6. There are two reported decisions in this case.  On 31 October 2022, Nicklin J handed 

down judgment following the first trial of a preliminary issue, Dyson & Ors v 

Channel Four Television & Anor [2022] EWHC 2718 (KB).  On 25 July 2023, the 

Court of Appeal gave judgment following an appeal, Dyson Technology Ltd & Anor 

v Channel Four Television & Anor [2023] EWCA Civ 884.   

 

7. By order dated 11 September 2023, Nicklin J directed that there be a trial of the 

following preliminary issues:  

a. The natural and ordinary meaning of the publication complained of in the Re-

Amended Particulars of Claim; 

b. Whether the meaning found is defamatory at common law; and 

c. Whether the publication complained of was or included statements of fact or 

of opinion. 

 

8. A transcript of the Broadcast is annexed to the judgment of Nicklin J.   

 

9. The claimants’ pleaded case is that the natural and ordinary meaning of the Broadcast 

was that: 

 

a. the claimants were complicit in the systemic abuse and exploitation of workers 

at ATA, one of their suppliers located in Malaysia; 

 

b. the claimants were also complicit in the persecution and torture of a worker 

who blew the whistle on the working practices at ATA;  

 

c. the claimants claim to act in a responsible and ethical way but when serious 

abuses of workers were brought to their attention these abuses were not 

properly investigated but were ignored and tolerated for a prolonged period 

while the claimants tried to cover them up and shut down public criticism. 

 

10. The defendants’ case is that the Broadcast contained a statement of opinion about the 

claimants, namely that:  

https://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/KB/2022/2718.html
https://www.bailii.org/ew/cases/EWCA/Civ/2023/884.html


His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

 

a. the first and/or second claimants were responsible for the abuse and 

exploitation of workers at ATA, one of their supplier companies located in 

Malaysia;  

 

b. the first and/or second claimants were also responsible for the persecution by 

ATA of a worker who blew the whistle on working practices at ATA; and  

 

c. therefore, the first and/or second claimants have not lived up to their 

advertised standards of ethics and corporate social responsibility. 

 

11. The defendants have pleaded the following facts that they say were indicated in the 

Broadcast and on which they say the statements of opinion were based:  

 

a. The first and/or second claimants portray themselves as socially responsible 

and ethical businesses; 

 

b. Concerns were raised with the first and/or second claimants from 2019 

onwards by Andy Hall, a labour rights activist, initially about forced working 

conditions, and subsequently also about squalid accommodation, and about 

workers living in fear at an ATA factory; 

 

c. The concerns raised by Mr Hall were valid. Serious issues over the conditions 

in which ATA employees worked persisted at the ATA factory until the first 

and/or second claimants broke off the contract with ATA in late 2021; 

 

d. Both before and after Mr Hall’s concerns were raised, the first and/or second 

claimants failed adequately to monitor the employment practices of ATA and 

the conditions under which workers at the ATA factory lived and worked. 

After concerns were raised, the first and/or second claimants failed adequately 

to investigate the concerns and remedy the issues raised; 

 

e. One example of the serious problems at ATA, which took place after Mr 

Hall’s concerns were raised, related to a factory worker, Mr Limbu. ATA 

identified Mr Limbu as a whistle-blower after seizing his phone. An ATA 

manager then handed Mr Limbu over to the police, who tortured him. A senior 

ATA executive also sought to intimidate Mr Limbu by threatening him with 

imprisonment if he did not cooperate with the police and subsequently 

pressured him into making a false confession about having received payment 

by labour rights activists to leak information and into providing labour rights 

activists with false information, in order to show ATA in a positive light; 

 

f. When concerns about working conditions at ATA were reported in the media, 

the first and/or second claimants responded by launching a PR drive claiming 

that they did not recognise the allegations and that there was no evidence to 

support the allegations. This was despite the fact that concerns about ATA had 

in fact previously been brought to the first and/or second claimants’ attention 

by Mr Hall and were subject to an investigation by U.S. Customs and Border 

Protection. The first and/or second claimants also sought to close down public 

criticism by making threats of litigation; 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

 

g. In October 2021 the first and/or second claimants obtained a report 

substantiating concerns that had previously been raised about working 

conditions at ATA. However, they refused to make that report public despite 

requests from the media to do so. 

 

12. The defendants have also pleaded an alternative case if the Broadcast is found to 

contain a statement of fact, rather than one of opinion.  The defendants say that the 

natural and ordinary meaning of the Broadcast was that that there were reasonable 

grounds to suspect that: 

 

a. the first and/or second claimants were responsible for the abuse and 

exploitation of workers at ATA, one of their supplier companies located in 

Malaysia;  

 

b. the first and/or second claimants were also responsible for the persecution by 

ATA of a worker who blew the whistle on working practices at ATA; and  

 

c. therefore, the first and/or second claimants have not lived up to their 

advertised standards of ethics and corporate social responsibility. 

 

13. The defendants accept that the words were defamatory of the claimants at common 

law, in either their or the claimants’ pleaded meanings. 

 

Main areas of dispute 

 

14. The parties have identified the three main areas of dispute as being: 

 

a. Whether the primary allegations are of ‘complicity’ (as contended for by the 

claimants) or ‘responsibility’ (as contended for by the defendants). 

 

b. Whether the allegations are of actual wrongdoing (Chase Level 1) (as contended 

for by the claimants) or of ‘reasonable grounds to suspect wrongdoing’ (Chase 

Level 2) (as contended for by the defendants, as their alternative case). 

 

c. Whether the words were statements of fact or of opinion. 

 

Law - Meaning   

 

15. The court’s task is to determine the single natural and ordinary meaning of the words 

complained of, which is the meaning that the hypothetical reasonable reader would 

understand the words bear.   

 

16. In Jones v Skelton [1963] 1 WLR 1362 the Privy Council explained what is meant by 

a natural and ordinary meaning:  

 

“The ordinary and natural meaning of words may be either the literal meaning 

or it may be an implied or inferred or an indirect meaning: any meaning that 

does not require the support of extrinsic facts passing beyond general 

knowledge but is a meaning which is capable of being detected in the 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

language used can be a part of the ordinary and natural meaning of words. …. 

The ordinary and natural meaning may therefore include any implication or 

inference which a reasonable reader guided not by any special but only by 

general knowledge and not fettered by any strict legal rules of construction 

would draw from the words.” per Lord Morris at 1370. 

 

17. I must first view the publication complained of to form a provisional view about 

meaning, before turning to the parties' pleaded cases and submissions, see Tinkler v 

Ferguson [2020] EWCA Civ 819 at [9].   

 

18. In Corbyn v Millett [2021] EWCA Civ 567 at [18], Warby LJ commented on the 

approach to be taken when the publication complained of is a television programme:  

 

“With a broadcast such as this, this is not a matter of studying the transcript, 

which cannot tell you how words are spoken, in what tone, or with what 

emphasis. It means watching and listening to the interview as a whole, bearing 

in mind that the ordinary viewer will do so only once. The Court should avoid 

over-elaborate analysis and give weight to its own impression. This approach 

applies equally to the methodology for deciding meaning, and whether the 

offending statement is fact or opinion.” 

 

19. The long-established principles to be applied when reaching a determination of 

meaning were re-stated by Nicklin J in Koutsogiannis v Random House Group Ltd 

[2019] EWHC 48 (QB) at [12].  Of particular relevance in this case are principles 

(iii), (iv), (viii), (ix) and (xiii). 

 

20. The courts commonly refer to various levels of possible defamatory meaning, to 

distinguish between different types of defamatory allegation.  This was explained by 

Nicklin J in Brown v Bower and another [2017] EWHC 2637 (QB) at [17]:  

 

“…  I need to refer to what are called the Chase levels of meaning. They come 

from the decision of Brooke LJ in Chase –v- News Group Newspapers Ltd 

[2003] EMLR 11 [45] in which he identified three types of defamatory 

allegation: broadly, (1) the claimant is guilty of the act; (2) reasonable grounds 

to suspect that the claimant is guilty of the act; and (3) grounds to investigate 

whether the claimant has committed the act. In the lexicon of defamation, 

these have come to be known as the Chase levels. Reflecting the almost 

infinite capacity for subtle differences in meaning, they are not a straitjacket 

forcing the court to select one of these prescribed levels of meaning, but they 

are a helpful shorthand.” 

 

21. In this case, reference has been made to the “repetition rule”.  In Stern v Piper [1997] 

QB 123, Simon Brown LJ defined the rule as follows: 

 

“The repetition rule…  is a rule of law specifically designed to prevent 

[the court] from deciding that a particular class of publication – a 

publication which conveys rumour, hearsay, allegation, repetition, call it 

what one will – … bears a lesser defamatory meaning than would attach 

to the original allegation itself.”   

 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

22. This rule does not mean that the Court is bound to find that the defamatory meaning 

that attaches to the repetition is, in all cases, at the same level as the original allegation.  

In Brown v Bower (supra), Nicklin J noted at [32] (and see also [19] – [31]): 

 

“When the authorities speak of rejecting submissions that words repeating 

the allegations of others bear a lower meaning than the original publication 

that is a rejection of the premise that the statement is less defamatory (or 

not defamatory at all) simply because it is a report of what someone else 

has said. That kind of reasoning is what the repetition rule prohibits when 

applied to meaning. The meaning to be attached to the repetition of the 

allegation has still to be judged, applying the rules of interpretation… 

looking at the publication as a whole”. 

 

23. In Hewson v Times Newspapers Limited [2019] EWHC 650 (QB), Nicklin J 

considered the impact of the repetition rule on the natural and ordinary meaning of 

reports of allegations made by others:  

 

“40. There are myriad ways in which the allegations of others can be reported 

in a publication. It is impossible to lay down hard and fast rules. Over and 

over again the authorities make clear that it is the effect of the publication 

overall that matters. In determining meaning, the cardinal principle is that "it 

is the overall effect of the article that counts": Poulter -v- Times Newspapers 

Ltd [2018] EWHC 3900 (QB) [43]-[44]; and Poroshenko -v- BBC [2019] 

EWHC 213 (QB) [28]. 

 

41. The effect of the repetition rule is that the use of verbs like "alleged" or 

"claimed" (however often they are repeated in a publication) is unlikely, in 

itself, to insulate a publisher from the effect of the rule. If the impact of the 

repetition rule on the meaning of reports of allegations made by others is to be 

mitigated or avoided, the material that has that effect must be found elsewhere 

in the publication. 

 

“42. The classic example of such mitigation is an article that contains two 

sides of a dispute. A direct application of the repetition rule to part of an 

article that reported the allegations defamatory of the claimant would produce 

a level 1 meaning. But that would be to ignore the context and the fact that the 

Claimant's rebuttal of the charge has also been included. How far that goes to 

reduce (or even extinguish) the meaning that application of the repetition rule 

would otherwise produce depends upon the context of the publication as a 

whole… [an] example is where an article presents both sides in a way that the 

reader will see as roughly even-handed; or certainly not containing any steer 

as to which side should be believed. At that point, the ordinary reasonable 

reader can only suspend judgment on whether the claimant is guilty. Instead, 

and depending on context, s/he may well alight on either a Chase level 2 or 3 

meaning. I am deliberately using straightforward examples and a level of 

generality to demonstrate the point, but it cannot be repeated too often: context 

is everything.” 

 

Positions of the parties 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

24. On meaning, for the claimants, Mr Tomlinson KC says: 

 

a. The main focus of the Broadcast was contrasting the image which Dyson seeks 

to project (and protect) and the reality of the abuse and exploitation shown. 

 

b. The Broadcast leaves the viewer in no doubt that there has been serious 

wrongdoing.  It makes clear that Dyson has clearly known about these matters 

for some time, and not dealt with them.  The viewer is told that Dyson is being 

left to “clean up its image”, facing claims of appalling abuse, and of there being a 

“dark side to Dyson’s supply chain”.  It also explained how the company was 

facing legal action, with a Leigh Day lawyer explaining how Dyson had tried to 

silence complaints rather than putting things right.  Mr Tomlinson also says that 

during the interview, the presenter repeatedly suggested to the Dyson 

representative that it was Dyson that was responsible for the workers’ pay – for 

example saying “you paid” [your workers a pittance], or similar.  This again 

suggested that Dyson was doing something wrong. 

 

c. The Broadcast made clear allegations of “complicity” in the abuse of ATA 

workers and the mistreatment of the named whistleblower.  “Complicity” in this 

context means “actual knowledge and involvement”.  Mr Tomlinson says that “if 

someone points out that terrible things are going on, and you do nothing and 

deny it, that is complicity”. 

 

d. The concept of “responsibility” might encompass an allegation of complicity.  

However, a person may have responsibility for something, and a duty to act, but 

have no actual knowledge or involvement.  This is not what the Broadcast was 

saying.  The suggestion of mere “responsibility” is too broad and vague.   

 

e. These are all allegations of actual wrongdoing, not of “reasonable grounds to 

suspect” complicity.  In respect of the denials, the viewer is left in no doubt 

that these have no substance given the overwhelming evidence to the contrary.  

Indeed, Mr Tomlinson says the denials make it look worse, as if Dyson were 

not facing up to their responsibilities.  He says that at the end of the Broadcast, 

viewers saw the presenter ask Dyson for the release of a key audit report seven 

times and would have been left with the clear implication that Dyson was not 

being transparent and was continuing to hide facts about the treatment of 

workers at ATA, and its knowledge of them. 

 

25. On meaning, for the defendants, Mr Wolanski KC says: 

 

a. The allegation made by the Broadcast was of “responsibility”, rather than 

complicity in the abuses described.  Complicity suggests that Dyson took an 

active role, and either participated in, authorised or endorsed these acts.  

Nothing in the Broadcast alleges active involvement on the part of Dyson 

itself, or even knowledge by Dyson of those abuses when they were occurring.  

In fact, Mr Wolanski says that the Broadcast made clear that Dyson did not 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

know, and things were hidden from them by ATA.  He says it was ATA that 

was painted as the “baddies”.   

 

b. The Broadcast made clear the abuses occurred at ATA, that Dyson had 

undertaken six audits, that it had terminated ATA’s contract and that claims 

were being brought on grounds of negligence.  At most, the claimants are said 

to bear moral or legal responsibility for the problems at ATA on the basis that 

Dyson is by far ATA’s biggest customer. 

 

c. The Broadcast takes a “scrupulously even-handed” approach to the question of 

the responsibility of the claimants for the problems at ATA, and to setting out 

Dyson’s side of the dispute.  By way of example Mr Wolanski relies on: 

 

i. The extensive space given to Dyson’s side of the story.  Denials were 

threaded throughout the Broadcast, in respect of the ATA allegations, 

but also the suggestion that Dyson might have been negligent.  There 

was also the lengthy interview with Ms Shi, who was subject to robust 

questioning and was given significant airtime in which to answer.   

 

ii. The Broadcast made clear that Dyson conducted five audits, none of 

which identified any significant issues that could not be remedied 

quickly.  Dyson’s denials in respect of allegations published by the 

Sunday Mirror are detailed, along with the fact that the company 

“issued a notice to the media” setting out its position in relation to the 

“false and defamatory” report.  Dyson is said to have “immediately 

acted on” Mr Limbu’s claims of torture, and viewers were told this was 

one of the reasons the contract was terminated with ATA.  

 

d. This amounts to significant mitigation, when considering the level of meaning.  

Both sides of the dispute are presented to the viewer. This means that the 

Chase level of the imputations about the company can only be at a lower level 

than guilt.   

 

Fact or Opinion 

 

26. Section 3 of the Defamation Act 2013 provides a defence of “honest opinion”.  At 

s.3(2) the “first condition” which must be met for a defendant to establish the defence 

is that “the statement complained of was a statement of opinion”.   

 

27. In Koutsogiannis at [16] Nicklin J provided a summary of the common law principles 

to be applied in relation to the “first condition”, which were approved by Warby LJ in 

Corbyn v Millett [2021] EWCA Civ 567 at [12]:  

 

“… when determining whether the words complained of contain allegations of 

fact or opinion, the court will be guided by the following points: 

 

(i) The statement must be recognisable as comment, as distinct from an 

imputation of fact. 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

 

(ii) Opinion is something which is or can reasonably be inferred to be a 

deduction, inference, conclusion, criticism, remark, observation, etc. 

 

(iii) The ultimate question is how the word would strike the ordinary 

reasonable reader. The subject matter and context of the words may be an 

important indicator of whether they are fact or opinion. 

 

(iv) Some statements which are, by their nature and appearance opinion, are 

nevertheless treated as statements of fact where, for instance, the opinion 

implies that a claimant has done something but does not indicate what that 

something is, i e the statement is a bare comment. 

 

(v) Whether an allegation that someone has acted ‘dishonestly’ or ‘criminally’ 

is an allegation of fact or expression of opinion will very much depend upon 

context. There is no fixed rule that a statement that someone has been 

dishonest must be treated as an allegation of fact.”  

 

28. In Butt v Secretary of State for the Home Department [2019] EWCA Civ 933 at 

[39] Sharp LJ (as she then was) said that when deciding whether a statement is one of 

fact or opinion: “The ultimate determinant … is how the statement would strike the 

ordinary reasonable reader … – that is, whether the statement is discernibly comment 

(to such a reader) ... In that regard, the subject matter, the nature of the allegation and 

the context of the relevant words may well be important.” 

 

29. In Triplark v Northwood Hall [2019] EWHC 3494 (QB) at [17] Warby J (as he then 

was) said: 

 

“Although an inference may amount to a statement of opinion, the bare 

statement of an inference, without reference to the facts on which it is based, 

may well appear as a statement of fact: see Kemsley v Foot [1952] AC 345. As 

Sharp LJ, DBE, pointed out in Butt at [37], not every inference counts as an 

opinion; context is all. Put simply, the more clearly a statement indicates that 

it is based on some extraneous material, the more likely it is to strike the 

reader as an expression of opinion.” 

 

30. The claimants say: 

 

a. The Broadcast made defamatory factual allegations against the claimants.  It 

formed part of a news programme.  It was saying what had happened and was 

telling facts.  Viewers were told what has been “revealed” by the investigation, 

what the documents show.  Mr Tomlinson says these are factual allegations 

about what Dyson has done or failed to do, making clear that Dyson is facing 

legal claims as a result of its wrong-doing.  He points out that there was no 

expressed opinion, for example an opinion that Dyson should be held 

responsible for the actions of its supplier.   

 

b. In the defendants’ solicitors’ detailed response to the letter before action, there 

was no suggestion that the defendants considered that the Broadcast might 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

have contained opinion as opposed to fact.  Mr Tomlinson says this was not an 

oversight. 

 

31. The defendants say: 

 

a. The context is that the ordinary reasonable viewer would be well aware of the 

ethical concerns which arise from well-known Western brands outsourcing 

their manufacturing operations to countries in the developing world.  The issue 

of responsibility on the part of a well-known Western brand for specific 

failings within a supply chain, in a developing country where its suppliers are 

based, is inherently recognisable to the viewer as a matter of opinion.  The 

question of whether a company is open to criticism on the basis that it is 

morally responsible for failings within its supply chain is a classic value 

judgement.  

 

b. In respect of legal responsibility, whilst this can (in different circumstances) 

be a statement of fact, in this case it was an inference or deduction, the words 

going no further than raising the prospect that the claimants may be found in 

legal proceedings to be liable for negligence. The Broadcast did not convey 

that the claim was bound to succeed, not least because of the emphatic denials 

by Dyson. 

 

c. The Broadcast did not say that Dyson was responsible.  It set out certain matters 

which it said happened, and the inference is that they were responsible – which is 

a matter of opinion, not fact.  Mr Wolanski says the status of the imputations in 

the Broadcast as statements of opinion is bolstered by the way in which the 

extraneous material upon which the opinions are based is set out in detail. 

 

d. The issue of whether a person’s conduct matches up to their self-presentation is 

an archetypal value judgment, amounting to an imputation of hypocrisy or a lack 

of integrity, which is very readily recognisable by the viewer as comment. 

Decision  

 

32. I find the Broadcast had the following ordinary and natural meaning: 

 

a. There are reasonable grounds to suspect the claimants were responsible for the 

abuse and exploitation of workers at ATA, one of their supplier companies 

located in Malaysia. 

 

b. There are reasonable grounds to suspect the claimants were also responsible for 

the persecution by ATA of a worker who blew the whistle on working practices 

at ATA; 

 

c. There are reasonable grounds to suspect the claimants tried to cover up the 

allegations and shut down public criticism. 

 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

d. The claimants have not lived up to their advertised standards of ethics and 

corporate social responsibility. 

 

33. The text that is underlined is comment.  

 

34. It is important that I have in mind that the ordinary reasonable viewer would have 

watched the Broadcast once.  They would not have had the benefit of a transcript, nor 

the helpful submissions of counsel.  They would not have undertaken a forensic or 

elaborate analysis of precisely what was said but would have formed an impression 

based on the Broadcast as a whole. 

 

35. A television broadcast is not just about words.  The images and background sounds can 

be just as an important part in conveying meaning to a viewer.  Every case will turn on 

its facts.  Here, the Broadcast started with images of Dyson’s stylish adverts and 

promotional material, Sir James Dyson demonstrating the company’s products and 

Dyson’s gleaming, professional looking manufacturing facility in Singapore, 

accompanied by upbeat background music.  In contrast, the viewer was then taken to 

“the dark side of its supply chain”, and shown the grim conditions at ATA, with many 

shots appearing to have been taken at dusk, or taken covertly, accompanied by rather 

sombre music. 

 

36. The Broadcast leaves the viewer in no doubt what to think about ATA.  We are told 

how it has treated or abused its workers in the most appalling and exploitative manner 

– breaching local laws, paying a pittance, demanding excessively long working hours, 

relying on migrant labour, employing staff without valid visas, making staff sleep in 

squalid, over-crowded rooms, and persecuting those who tried to speak up about what 

was happening.   

 

37. This case is, however, about Dyson.  The Broadcast made clear from the outset that 

ATA was a supplier, and the viewer was informed that Dyson has now terminated its 

contact with ATA. 

 

38. I do not consider that the reasonable viewer would come away from the Broadcast 

thinking that Dyson was “complicit” in the actions of ATA.  The Broadcast was clear 

that the actual abuse was down to ATA.  The Dyson spokesperson explained very 

clearly how six audit reports had been carried out, including four by external, 

international audit companies.  This would not have conveyed to the viewer that 

Dyson was directly responsible. It would have given impression that, in fact, Dyson 

had taken steps to find out what was happening. 

 

39. The reasonable viewer would, however, have come away thinking that Dyson had some 

“responsibility” for what happened.  Both parties have made submissions about whether 

this might be legal or moral responsibility.  Whilst a lawyer might approach matters in 

this way, I do not think the same is true for the ordinary reasonable viewer, who would 

focus instead on the overall impression given.   

 

40. Most of what was said about Dyson would have been understood by viewers to be 

statements of fact.  The Broadcast set out facts about what happened at the ATA 

factory.  It then made factual allegations about what Dyson did or did not do in 

response.  It stated repeatedly - from the start to the very end – that Dyson was being 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

sued, again suggesting responsibility, which was then reinforced by the suggestion 

that Dyson might need to pay compensation.  It was said the claims arise out of 

serious abuse and exploitation at Dyson’s factories, and the viewer was told about 

some of the factual matters in respect of which Dyson was being sued.  The 

allegations being made were factual, with the interviewer also focussing on how this 

situation had arisen.  The focus of the Broadcast was not commenting on Dyson’s 

role.   

 

41. The Broadcast included a lot of mitigating material, including repeated denials, a proper 

explanation of Dyson’s position, details of the audits and the fact that Dyson has 

terminated ATA’s contract.  There was also the lengthy, detailed interview with the 

Dyson director.  Mr Tomlinson says viewers would not have believed Dyson’s denials, 

but I do not agree.  It was a challenging interview.  The gist of the questions was that 

Dyson had done things wrong.  The interviewee was given significant opportunity to 

deal head on with what was being said, and she gave clear answers to most of the 

questions.   

 

42. I consider that the Broadcast did, however, contain a significant steer on which side is 

to be believed, reinforced by the types of question raised in the interview.  Taken 

together, the mitigating material was enough for the viewer to suspend judgment on 

whether Dyson is guilty.  For this reason, I consider the level of meaning to be 

reasonable grounds to suspect that Dyson was responsible. 

 

43. Limb (c) is taken from the claimants’ proposed meaning.  The Broadcast referred 

several times to Dyson denying matters, including when it was claimed the company 

was aware of the abuses at ATA.  What is said about the Mirror is the most striking 

example of this – and the ordinary viewer would have taken away from the Broadcast 

that there are reasonable grounds to suspect that Dyson had given incorrect statements 

about what had happened, and then tried to shut down discussion of the issue by 

threatening proceedings and sending out a press notice.   

 

44. In respect of (d), from the start of the Broadcast, the viewer is told about the contrast 

between Dyson’s publicly stated values, and image, and the realities of what was 

happening at ATA.  This is reinforced through the difference in visual presentation, as 

noted above, and the inclusion of the comment from the Leigh Day lawyer about how 

Dyson depicts itself as responsible and ethical.  I agree with the defendants that whether 

someone’s conduct matches up to, or falls short of, their self-presentation is a value 

judgment, and would have been seen as such by the ordinary and reasonable viewer.  

This aspect of the Broadcast is recognisable as comment. 

 

Costs  

 

45. On 11 September 2023, Nicklin J directed that at this hearing the court would 

consider the position of costs in respect of an interlocutory application issued by the 

claimants on 28 November 2022 (“the Reference Amendment Application”). 

 

46. The claimants seek an order that the defendants pay £79,853 in costs.  The defendants 

oppose this and say the claimants should pay the defendants’ costs of £49,974.   

 

47. To consider the costs application, it is necessary to consider the procedural history. 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

 

48. In these proceedings, the claimants seek an injunction, damages, and orders under 

s.12 of the Defamation Act 2013 (publication of a summary of the court’s decision) 

and s.13 (order to remove statement or cease distribution).   

 

49. To bring an action for libel, a claimant must establish that they were identified or 

referred to in the words complained of.  A cause of action requires the broadcast to be 

"of and concerning" the claimant, see Hulton v Jones [1910] AC 20 at 23.   

 

50. There are two main ways in which a person may be proved to be the person identified 

or referred to in a statement, commonly known as “reference”.  The position was 

explained by the Court of Appeal in its judgment in these proceedings: 

 

“34. … The first way is if the claimant is named or identified in the statement 

or where the words used are such as would reasonably lead persons acquainted 

with the claimant to believe that he was the person referred to, using the test 

derived from Knupffer and other authorities (the judge called this an "intrinsic 

reference"). 

 

35. The second way is where a claimant is identified or referred to by 

particular facts known to individuals. This has been called in the textbooks 

"reference innuendo" (and which the judge called "extrinsic reference"). It is 

common ground that those particular facts need to be pleaded in the 

Particulars of Claim and the issue of identification or reference decided on the 

facts found to be proved. This second way of identification or reference was 

not the subject of the preliminary issue ordered by the judge in this case, 

because it might have led to the calling of evidence. The case of Dyson 

Technology Limited and Dyson Limited on this way of identification or 

reference is covered by paragraph 7B of the amended Particulars of Claim…”.  

 

51. The Claim Form and Particulars of Claim were served on 8 April 2022.   

 

52. The defendants served a request for further information seeking clarification of the 

claimants’ case on reference.  On 13 May 2022, the claimants replied.  They 

confirmed that they do not plead a reference innuendo and explained that they rely 

upon the content of the words complained of, which would be understood by an 

ordinary, reasonable viewer of the Broadcast to refer to the two corporate claimants. 

 

53. On 13 May 2022, the parties made an agreed application to the court for a trial of 

preliminary issues (“TPI”), namely (i) the natural and ordinary meaning of the 

publication complained of in the Particulars of Claim; and (ii) whether the meaning 

found is defamatory at common law. 

 

54. In response to the application, the court sought clarification from the parties in respect 

of the scope of any trial of a preliminary issue, including in respect of reference. 

 

55. As it became apparent that there was a dispute on the issue of reference, the claimants 

wrote to the defendants on 6 June 2022 with draft Amended Particulars of Claim, 

which included an alternative reference innuendo case (paragraph 7B).  The claimants 

said that “since a TPI would be a final determination of the matter in these 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

proceedings (subject, of course, to any appeal), the claimants will obviously be 

required to plead their secondary case of reference innuendo in the alternative at this 

stage and not later”.  The defendants consented to the pleading amendments.   

 

56. On 13 June 2022, Nicklin J gave permission to the claimants to amend their 

particulars of claim to include their case on reference innuendo.  By agreement, he 

directed that the TPI should also determine: (iii) whether the publication complained 

of in its natural and ordinary meaning referred to the [now] first and second claimants; 

and (iv) whether the publication complained of was or included statements of fact or 

opinion.  Within the reasons set out in the order, Nicklin J explained that he had 

amended the direction in respect of reference “to make clear that the Court is 

determining reference on the natural and ordinary meaning. That means that the 

amendments to introduce innuendo reference facts will have no bearing on the 

determination under [limb (iii) above]. The Court will not be determining reference in 

respect of any innuendo case and no evidence is being advanced by either side on the 

issue of reference.” 

 

57. The trial took place on 6 October 2022.  On 31 October 2022, Nicklin J handed down 

judgment.  He determined that (i) the Broadcast did not bear any defamatory meaning 

of Sir James Dyson; (ii) based solely on intrinsic evidence in the Broadcast, the 

Broadcast did not refer to either of the corporate claimants; and (iii) it was not 

appropriate to resolve the balance of the preliminary issues.   

 

58. The court made the following consequential directions: 

 

a. Sir James Dyson’s case was dismissed, with judgment entered for the 

defendants. 

 

b. The corporate claimants’ primary case on reference (set out in Paragraph 7A 

of the Amended Particulars of Claim) was struck out.   

 

c. The corporate claimants must file an application for permission to re-amend 

their Particulars of Claim by 21 November 2022 (which was later extended).  

It was said that any draft Re-Re-Amended Particulars of Claim must identify 

clearly the company or companies that it is contended the Broadcast referred 

to, and the particulars relied upon.   

 

d. If such an amendment application was not made, the corporate claimants’ 

claims would be struck out, with judgment entered for the defendants.   

 

59. The claimants lodged an appellant’s notice on 24 November 2022.  Within this, they 

requested a stay of the directions in respect of any amendment application.  This is 

because the claimants said that there would be no need for the hearing of such an 

application if the claimants were successful on their appeal.   

 

60. On 28 November 2022, the claimants issued the Reference Amendment Application.   

The application notice stated that in accordance with paragraph 3 of the order of 

Nicklin J dated 31 October 2022, the claimants were seeking permission pursuant to 

CPR 17.1(2)(b) to amend their Re-Amended Particulars of Claim dated 14 June 2022. 

 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

61. On 12 December 2022, the defendants served a “notice” confirming that: (i) they do 

not consent to the Reference Amendment Application; and (ii) they do not admit that 

the Broadcast refers to the two corporate claimants.   

 

62. On 15 December 2022, the defendants wrote to the Court of Appeal in opposition to 

the claimants’ application for a stay.   They pointed out that the claimants had not said 

that if their appeal succeeded, and their case on “intrinsic reference” was permitted to 

proceed, that they would abandon the Reference Amendment Application.  The 

defendants said that it followed that the Amendment Application would need to be 

determined at some point, and so the current timetable should be kept. 

 

63. The following day, the claimants confirmed in writing that: “if the appeal succeeds 

and the claimants’ case on intrinsic reference is permitted to proceed, the claimants 

will abandon the [Reference Amendment Application]”.  

 

64. On 19 December 2022, Warby LJ granted permission to appeal on some grounds.  He 

refused the application for a stay, determining that the balance between delay and 

expense fell in favour of “parallel processes”.  

 

65. On 28 December 2022, the defendants served their evidence in response to the 

Reference Amendment Application. 

 

66. On 9 January 2023, the claimants served evidence in reply to that served by the 

defendants. 

 

67. On 17 January 2023, Nicklin J’s clerk approached the parties for proposed directions 

for the substantive proceedings.  The claimants maintained their position that there 

should be a stay.  The defendants said that the proceedings should continue.  On 

26 January 2023, Nicklin J stayed the Reference Amendment Application. 

 

68. On 25 July 2023, the Court of Appeal allowed the appeal and set aside the order that 

"based solely on intrinsic evidence in the broadcast, the broadcast does not refer to the 

second and third claimants".  The court also determined the issue of reference in 

favour of the claimants at [60]: 

 

“For the detailed reasons set out above we conclude that a hypothetical reasonable 

viewer, acquainted with Dyson Technology Limited and Dyson Limited and therefore 

knowing the matters set out in paragraph 2 of the Particulars of Claim, would identify 

Dyson Technology Limited and Dyson Limited as being referred to in the broadcast.”  

 

69. As a result, on 28 July 2023, the claimants confirmed that they would not be pursuing 

the Reference Amendment Application.  They sought agreement for the payment of 

their costs of, and occasioned by, the Reference Amendment Application on the basis 

that it had been issued as direct consequence of Nicklin J’s decision on reference, 

which had now been overturned.   

 

70. On 11 September 2023, Nicklin J directed that the question of costs associated with 

the Reference Amendment Application be determined at this hearing. 

 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

71. The parties agree that the application needs to be considered pursuant to CPR rule 44.  

This provides that the court has a discretion as to whether costs are payable by one 

party to another.  The general rule is that the unsuccessful party will be ordered to pay 

the costs of the successful party, but the court may make a different order.  In 

deciding what order to make on costs, the court must have regard to all the 

circumstances, including the conduct of the parties (see CPR 44.2(5)). 

 

72. During the hearing, the claimants sought to hand up an additional bundle of 300 or so 

pages.  I was told that this had only been provided to the defendants a short while 

before the hearing had started, and so it had not been considered.  Any bundle should 

have been lodged in accordance with the CPR.  To prevent unfairness, I declined to 

accept the bundle, although three documents were handed up which would have been 

very familiar to the parties, namely two witness statements, and a notice.   

 

73. The claimants say: 

 

a. The application was made in respect of the issue of “reference”.  The Court of 

Appeal has now determined the issue of reference in the claimants’ favour.  

They are, therefore, the successful party on that issue.   

 

b. They were compelled to make the application, under sanction of being struck 

out.  The claimants would not have made the application had they been 

successful on the question of intrinsic reference before Nicklin J.   

 

c. If the defendants had taken the correct position at first instance (as later 

confirmed by the Court of Appeal), none of the costs of the Reference 

Amendment Application would have been incurred. 

 

d. The claimants had wanted the Reference Amendment Application to be stayed 

to be considered (if necessary) after the appeal.  The defendants had three 

opportunities to stop costs being incurred unnecessarily and could have 

supported the stay, or not filed submissions in active opposition. 

 

e. If the Reference Amendment Application had been pursued, the claimants 

would have won that application (whether at first instance or on appeal) and 

the defendants would have been liable for the claimants’ costs as a result. 

 

74. The defendants say: 

 

a. The “general rule” applies, and costs should follow the event, and so the 

claimant should pay the defendants the costs of the withdrawn application.   

 

b. The decision to make, and then abandon, the Reference Amendment 

Application was the claimants’, and the claimants’ alone.  Nobody made them 

do this: they did not have to put “a second horse in the race”, but they chose to 

do so.  Their decision resulted in the defendants having to incur significant 

costs in responding to the application. 

 

c. The claimants have not explained why they decided not to plead a case of 

reference innuendo at the outset, then introduce such a plea, then make the 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

Reference Amendment Application, and then abandon it.  Without the 

claimants choosing to waive privilege in their decision making, the court 

cannot reach any conclusions as to the reasons behind the claimants’ 

decisions.  Mr Wolanski says that perhaps the claimants realised that their 

application was hopeless?  He says we simply do not know, and the court 

cannot speculate.   

 

d. The fact that the defendants did not want the hearing of the Reference 

Amendment Application to be delayed is irrelevant to the question of who 

should pay the costs thrown away as a result of the claimants making, and then 

abandoning, their application. 

 

Discussion on costs 

 

75. The claimants have been successful on the issue of reference, making the Reference 

Amendment Application superfluous.   

 

76. The need for the claimants to issue the Reference Amendment Application arose out 

of the decision of Nicklin J, that has since been overturned by the Court of Appeal.   

 

77. If Nicklin J had found for the claimants on the question of reference at the TPI, the 

issue would have been resolved.  There is no reason to think that the claimants would 

nevertheless have sought to amend their case, to pursue further findings on reference 

beyond those already made.  Such a course would make little sense and be at odds 

with the overriding objective. 

 

78. It is quite clear from the materials before me that the claimants only made the 

Reference Amendment Application because the court had ordered that if they did not 

do so, their claim would be dismissed, and judgment entered for the defendants.  

 

79. Whilst technically it is correct that the claimants “chose” to issue the Reference 

Amendment Application, the reality is that they had little choice.  They consider that 

they have been libelled and suffered serious harm because of the Broadcast.  They 

seek vindication from the court.  If they did not make the application, the claim would 

have been struck out and they would have been denied the opportunity to do so.   

 

80. As soon as the Court of Appeal had resolved the position on reference, the claimants 

confirmed that they were not pursing the Reference Amendment Application.   

 

81. I note as well that the claimants did what they could to try and get matters stayed, so 

they did not need to incur additional costs.  The defendants chose to actively oppose 

such a stay, even though they would have known that this would put them, and the 

claimants, to additional expense.  Whilst ultimately a stay is a matter for the court, 

and Warby LJ refused one on the papers, the defendants could have responded on this 

issue differently, which may in turn have assisted the court in its management of the 

case.   

 

82. I direct that the costs of the Reference Amendment Application shall be paid by the 

defendants to the claimants, such costs to be assessed on the standard basis if not 



His Honour Judge Lewis 

Approved Judgment 

Dyson v Channel 4 & ITN 

 

agreed.  It is not possible for the costs to be summarily assessed on the information 

that was provided within the TPI bundle.   


