
Reference:  FS50567020 

 

 1 

Freedom of Information Act 2000 (FOIA) 

Decision notice 

 

Date:    22 April 2015 

 

Public Authority: British Broadcasting Corporation 

Address: Room BC2 B6 Broadcast Centre 

White City  

Wood Lane  

London  

W12 7TP 

 

Decision (including any steps ordered) 

1. The complainant has requested access to all documentation held by the 
BBC which in any way relates to the 1995 edition of Panorama which 

included an interview with the Princess of Wales. It said that it had 
already provided the complainant with all information it held relevant to 

the scope of the request, but reissued this information to the 
complainant. During the course of the Commissioner’s investigation it 

provided the complainant with two further pieces of information. It 
confirmed that it did not hold any further information under section 

1(1)(a) of the Freedom of Information Act 2000 (FOIA).  

2. The Commissioner considers that the BBC was correct to confirm that it 
did not hold any further information under section 1(1)(a) of the 

Freedom of Information Act 2000 (FOIA).  

3. The Commissioner requires no steps to be taken.  

Request and response 

4. On 22 September 2014 the complainant requested information of the 

following description: 
 

"I would like to request access to all documentation held by the BBC 

which in any way relates to the 1995 edition of Panorama which 
included an interview with the Princess of Wales. 

 



Reference:  FS50567020 

 

 2 

Much of this material will have been generated at the time although it is 

possible some of the material will have been created post the 

transmission of the programme."   

5. On 10 October 2014 the BBC responded. It said that the 

complainant had previously made an identical request on 24 March 
2007. It confirmed that it had responded in full on 4 April 2007. It 

provided the complainant with a copy of this response and the 
information it had previously provided to him.   

6. The complainant requested an internal review on 28 October 2014. The 
BBC sent the outcome of its internal review on 22 December 2014. It 

upheld its original position and confirmed it held no further information, 
other than that identified in its response of 4 April 2007.  

 
Background 

 

 

 
7. The BBC received six requests in 2006 and 2007 in relation to this 

episode of Panorama, including two from the complainant. Having 
revisited this matter, the BBC concluded that it should have provided a 

copy of both of these responses to the complainant when it responded 
to this request on 10 October 2014. The BBC therefore provided the 

complainant with this information during the course of the 
Commissioner’s investigation.  

8. The BBC provided the Commissioner with the other four responses from 
the BBC in connection with this episode of Panorama and a copy of an 

internal review carried out in relation to one of these requests. It said 
that this internal review dated 18 March 2006 is particularly relevant 

because it focuses on the adequacy of the BBC’s search for the 

requested information. As set out in the internal review (and largely 
communicated to the applicant in the BBC’s response to him of 4 April 

2007):  

“I met with [named individual], Information Manager within the BBC’s 

Information Policy and Compliance unit, who coordinated the original 
search, to review his findings.   

He confirmed that the Governance Unit, the Registry and the News 
division (responsible for Panorama) had all been asked to provide any 

relevant documentation, and that the total number of documents 
relevant to the request was ten, as set out in the letter of 8 February 

2006 to [the requester].  



Reference:  FS50567020 

 

 3 

[Named individual] felt that there are a number of key reasons why the 

number of documents found was small:  

 
• As this programme was an exclusive, News has confirmed that the 

paperwork would have been kept to a minimum, certainly before 
transmission. Much of the communication would have been done 

deliberately by telephone or meeting, to avoid the need for documented 
records.  

 
• Some of the documentation may have belonged to and been destroyed 

or removed by Martin Bashir when he left the BBC, only a year or two 
after the event. Whilst not ideal, this may realistically be the case.  

 
• It appears that only a very small group of people at the BBC were 

involved in the making of the programme, and that the majority (if not 
all) of these people have since left, thereby limiting the potential sources 

of information to formal written records held in our document archives.  

 
Finally, in view of the fact that an Arena programme ‘The Princess and 

Panorama’ was broadcast only last November on BBC2, the FOI central 
team also contacted the producer (Samantha Peters), to ask whether 

she had any documentation dating back to 1995. However she 
confirmed that her research was based on books, cuttings and speaking 

to people who were involved at the time, and she said she had no 
documentation from 1995.” 

 
10. For these reasons the BBC holds very limited information in relation to 

the Panorama programme. As the BBC explained in one of its other 
responses dated 9 July 2007:  

 
“The BBC does not hold the information that you have requested. As 

this programme was an exclusive, News has confirmed that any 

paperwork would have been kept to an absolute minimum, certainly 
before transmission. Much of the communication would have been 

done deliberately by telephone or face to face to avoid the need for 
documented records. This will have also meant that any meetings to 

discuss this particular programme would not have been minuted and 
the number of people involved in the process kept to a need-to-know 

basis only.” 
 

11. After reviewing it’s previous responses and disclosure documents, the 
BBC confirmed that no information has been released to any other 

requester that had not been released to the complainant.  
 

12.  Finally the BBC explained that in the applicant’s request for an internal 
review he said that the material released by the BBC in 2006 which 



Reference:  FS50567020 

 

 4 

formed the basis of an article in The Telegraph was different to the 

information that was recently provided to him. The reason why the 

material released to the applicant is different is because the applicant 
is referring to another request he made to the BBC about the Queen’s 

Christmas broadcast. It also provided the Commissioner with a copy of 
the BBC’s response to this request dated 27 January 2006.  

 
13. The BBC explained that in an effort to resolve this complaint, the BBC 

sent a copy of the BBC’s previous response to the complainant of 3 
May 2007 (regarding the Panorama interview) and a copy of the BBC’s 

response of 27 January 2006 (regarding the Queen’s Christmas 
broadcast).  

 
 

 

Reasons for decision 

9. Section 1(1)(a) of FOIA states that, “Any person making a request for 

information to a public authority is entitled – to be informed in writing 
by the public authority whether it holds information of the description 

specified in the request”.  

10. The BBC said that when it received this request it did not consider it 

necessary to carry out any further searches for the requested 
information. This is because a thorough search had been carried out 

(and an internal review into the adequacy of that search) at the time of 
the original requests for information in connection with this programme 

in 2006 and 2007. Furthermore, given that over 10 years had passed 

since the original requests were received (and almost 20 years since the 
programme was broadcast), it unlikely that any searches now will 

identify information which could not be located in 2006.  

11. It said that given that this episode of Panorama was broadcast in 1995, 

it is highly unlikely that any further information would have been 
created between the applicant’s requests in 2007 and his most recent 

request in 2014.  

12. The BBC explained that the original search included asking the 

Governance Unit, the Registry, and the News division (including people 
who worked on Panorama in 1995) whether they held any relevant 

information. A search of the BBC’s database was also carried out using 
the search terms ‘Panorama’, ‘Diana’, ‘Princess of Wales’, ‘Martin 

Bashir’, and ‘Royal liaison’. In addition, the producer of an Arena 



Reference:  FS50567020 

 

 5 

programme, ‘The Princess and Panorama’ was also asked if she held any 

relevant information. 

13. It said that in this case the potential sources of information are limited 
because only a very small group of people within the BBC knew of the 

programme prior to its transmission, and these individuals have now left 
the BBC.  

14. The BBC reiterated that the original search included an electronic search 
of the BBC’s database. Given the small number of individuals who could 

reasonably be expected to hold any relevant information (and who have 
since left the BBC) and the replacement of computer equipment which 

has occurred since 1995 it is not possible to carry out a further search 
for information held locally. It confirmed that in the original search the 

terms ‘Panorama’, ‘Diana’, ‘Princess of Wales’, ‘Martin Bashir’, and ‘Royal 
liaison’ were used.  It said that if there was further information it would 

be held as manual records. The BBC reiterated that it was not aware of 

any information having been destroyed but said that some of the 

documentation may have belonged to and been destroyed or removed 
by Martin Bashir when he left the BBC.  

15. Finally the BBC said that documents of a historical nature such as the 
information requested in this case would be permanently held in the 

archive and would have a destruction date given to them. However, this 
is dependent on the documents entering the archive system in the first 

instance. It appears that Martin Bashir either kept for himself any 
records that he had created or destroyed them without consideration of 

the need to maintain them in the BBC Archive.  

16. The Commissioner considers that the BBC conducted a thorough search 

for the requested information when the complainant originally made the 

request in 2007. It provided him with the information it held. When the 
complainant resubmitted the request in 2014 it reviewed whether any 

further information was held, other than that which had been previously 
provided, and it provided the complainant with two further documents 

during the course of the Commissioner’s investigation. It said that some 
other responses were sent to FOIA requests made for this information 

by other individuals, but that these responses reflected that which was 
sent to the complainant. It contacted relevant personnel to ensure that 

searches were directed accurately. Both manual and electronic searches 
were conducted and appropriate search terms to the request were used. 

On the balance of probabilities the Commissioner is satisfied that the 
BBC does not therefore hold any further information, other than that 

which was provided to the complainant.  



Reference:  FS50567020 

 

 6 

Right of appeal  

17. Either party has the right to appeal against this decision notice to the 

First-tier Tribunal (Information Rights). Information about the appeals 
process may be obtained from:  

First-tier Tribunal (Information Rights)  

GRC & GRP Tribunals,  

PO Box 9300,  

LEICESTER,  

LE1 8DJ  

 

Tel: 0300 1234504  

Fax: 0870 739 5836 

Email: GRC@hmcts.gsi.gov.uk 

Website: www.justice.gov.uk/tribunals/general-regulatory-chamber 

 

18. If you wish to appeal against a decision notice, you can obtain 
information on how to appeal along with the relevant forms from the 

Information Tribunal website.  

19. Any Notice of Appeal should be served on the Tribunal within 28 

(calendar) days of the date on which this decision notice is sent.  

 

 
 

Signed ………………………………………………  
 

Pamela Clements 

Group Manager 

Information Commissioner’s Office  

Wycliffe House  

Water Lane  

Wilmslow  

Cheshire  

SK9 5AF  

mailto:GRC@hmcts.gsi.gov.uk
http://www.justice.gov.uk/tribunals/general-regulatory-chamber

